måndag 11 november 2013

Mysmåndag: Megahertz' ljuvlighet


Ny månad har det varit ett tag nu och min bloggledighet är slut för den här gången. Under några veckor framöver ska vi ha ett antal återkommande teman på bestämda dagar, för som den rigida människa jag är, älskar jag ordning bland såväl skivor som blogginlägg.

Alla vi vanliga, dödliga metalheads behöver vila och kura ihop oss emellanåt, vare sig vi lever på blodpudding och corpsepaint, eller vinylporr och svart kaffe, och därför ska vi nu börja våra mörka novembermåndagar med metalmys och troligen en del gnäll. Vi startar på Megahertz i Karlstad, eller annan valfri skivbutik där man spenderade en inte helt obetydlig del av såväl tid som pengar fram tills den gick i graven. I det här fallet 2007.

Med risk för att låta som just den sortens "det var bättre förr-kärring" jag annars går rätt hårt åt, erkänner jag att det alltid känns lite, lite sorgligt varje gång jag går förbi Drottninggatan 22 och ser Espresso House-skylten där. Inte nog med Megahertz gick omkull, även mysiga caféer försvann och så fick vi dessa personlighetsbefriade kedjor med stål, obekväma stolar och svindyrt kaffe istället. Min enda roliga anledning att bege mig ner på stan försvann och ersattes av torra muffins till ockerpriser. Rena gravskändningen.

När jag flyttade till Karlstad för tio år sedan hamnade jag i en studentkorridor på Kroppkärr, betalade 2300 kronor för hyra och el och hade en rejäl slant sparad från mitt sommarjobb nere i Småland. Kort sagt ägnade jag en stor del av min lediga tid nere i stan och i synnerhet lördagarna då jag njöt av den hembakade kladdkakan på caféet i hörnet där Lilla Sicilien nu ligger, och sedan i maklig takt begav mig till ljuvligheterna inne på Megahertz. Man gick in, kände igen personalen så småningom och slutade att kolla runt i det första utrymmet för att istället bege sig direkt in till hårdrockshörnan och bli uppslukad av alla omslag. Jag är uppvuxen i en småhåla och hade aldrig tidigare haft ett så stort utbud på så bekvämt avstånd förut, så självklart blev jag överväldigad, visste knappt vad jag skulle leta efter och provlyssnandet blev därför väldigt mycket på måfå.

Här vill jag passa på att berätta för de eventuella läsare som är uppvuxna med att provlyssna genom ett klick på youtube och spotify: det fanns två spelare med hörlurar som man fick hugga snabbt, medan herrarna bakom disken tog emot det tomma CD-fodralet, letade upp skivan och så kunde man lyssna. Sedan fick man säga till igen om man ville byta, iallafall om shuffleknappen var för söndertryckt och i vissa fall kunde man inte byta låt alls på egen hand.

Man fick alltså förflytta sig rent fysiskt till platsen där musiken fanns, sedan leta upp den för hand genom att bläddra bland utbudet, ställa sig i lyssningskö och be expediterna om hjälp när spelaren bråkade. Så drog sig klockan mot lördagens stängningstid halv fyra och man hade inte bestämt sig riktigt... Jag gjorde en del riktigt udda inköp där som jag idag inte begriper alls. Danska Iron Fire, dansk-skotska Cornerstone och Axel Rudi Pells tredje balladskiva hör till några av mina mer besynnerliga infall, och det retar mig omåttligt att jag inte minns vem som övertog vårdnaden av dem vid min än mer upprörande skivutrensning.

Annars hör min långa väntan på Sonata Arcticas Reckoning Night, upptäckten av Soilwork och Children Of Bodom samt den enorma besvikelsen över Freedom Calls The Circle Of Life hemma på Megahertz och nej, det är inte alls lika roligt att klicka sig fram på youtube och Ginza. Smidigt, jodå, det medger jag, men jag kan verkligen sakna att drälla runt på Megahertz på lördagarna och bli lockad eller avskräckt av skivfodral med alltifrån soluppgångar och skrivstil, till oläsliga loggor, kedjeporr och lik.

När jag tänker efter har det här egentligen inte så mycket med nostalgi, som med tid att göra. Det är verkligen skönt att kunna leta sig fram på datorn, istället för att masa sig iväg till ett ställe med reglerade öppettider, halvdåliga hörlurar och i mitt fall stora svårigheter att veta vad jag letade efter.
Men, och det är ett stort men: jag är övertygad om att den tid och de sökmöjligheter jag har nu, inte bara är av godo.

För den tid jag sparar på att kunna "klicka hem" musik via datorn, misstänker jag inte alltid speglar av sig i den tid jag de facto lägger ner på att lyssna. Jag blir hundra gånger mer överväldigad av de möjligheter som youtube erbjuder, än av det i jämförelse minimala utbudet på Megahertz och det händer ofta att jag frågar mig hur väl jag lyssnar in mina inköp numera. Ger jag verkligen Bathory, Uriah Heep m.fl samma tid som jag en gång gav Edguy och Vintersorg, eller har latheten bitit sig fast? Känner jag samma genuina glädje över en skiva som jag har kunnat höra gratis i sin helhet på youtube eller spotify? Det kräver helt enkelt inte samma ansträngning eller tidsinsats längre, och det drar lätt ner värdet om man inte har tålamod nog att verkligen utforska en skiva.

Många gånger gick jag tomhänt från Megahertz efter tre-fyra timmars bläddrande bland fordralen, men kände ändå aldrig att jag hade slösat bort någon tid. Än roligare var förstås att komma hem till korridoren med ett fynd och se tjejernas nyfikna "åh-vad-har-du-handlat" gå över i ett lätt grinigt "hur-har-du-råd" vid åsynen av Edguys Hellfire Club eller Nocturnal Rites New World Messiah, istället för den förväntade H&M-påsen. Jag vill minnas att min förklaring om obefintliga smink- mode- och krogutgifter inte riktigt föll i god jord och inte heller min stora entusiasm för power metal, för den förste som kunde göra mig sällskap till Megahertz utan att sucka var en Manowarfrälst kaffedrickare med sjuk humor och hästsvans.

Sedan över åtta år tillbaka är det där Manowarfanet och jag ett gnälligt och folkskyggt par som nördar friskt hemma i lyan, och i mångt och mycket är tacksamma över att kunna beställa saker, istället för att utsätta oss för en massa sköna människor med snabba steg och konstant mobilknappande nere på stan. Stånkputtrande bryggkaffe och emellanåt en packe chokladbollar från Konsum har ersatt caféerna och ivrig vakt vid brevlådan har ersatt Megahertzturerna.

När min mycket efterlängtade beställning från Ginza dök upp till sist, efter extremt mycket gnäll från min sida, kom den där känslan av överväldigande tillbaka. Med de fynd jag gjorde på Knastret för några veckor sedan är det sammanlagt elva nya skivor av olika band som i ett svep har hamnat i min ägo, istället för de där styckvisa småturerna som förr utgjorde mina musikinköp. Faktum är att det stressar mig nästan lika mycket som det gläder mig, för jag vet att mitt musiklyssnande har förändrats, att jag inte har ro på samma sätt som förr att lägga mig på sängen och bara lyssna och lyssna tills riffen, takterna och orden naglar sig fast i mig.

Man kanske skulle anordna någon sorts skivlyssningsreträtt och samla ihop folk på en kursgård med skivor, bra anläggningar och stora hörlurar. Mobiltelefoner lämnas avstängda i ett särskilt skåp och återfås efter reträtten. Tv-tittande, radiolyssnande, datorer och Internetuppkoppling är omöjliggjorda och istället för en kurs i djupmeditation har man kvällssamtal om vad man har upptäckt under dagen. Låter det extremt? Förmodligen, men det gör miljonstreaming på Spotify också, om man tänker efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar